Projekt ke stezce č. 2
1) Vyberu si jeden recept a připravím podle něj pokrm pro rodinu (oběd, koláč, buchtu,...). Ostatní mohou můj výtvor zhodnotit:
Recept, podle kterého jsem vařil, si zapíšu:
2) Podle seznamu sám zajistím nákup potřebných surovin. .................
Jak by se dal odpad, který jsi vyprodukoval, omezit ? Co by se dalo použít znovu/recyklovat ?
3) Vzpomenu si alespoň na dvě pohádky, které měly v názvu nějakou potravinu :-)
4) Zjistím, co je POTRAVINOVÁ PYRAMIDA a zjednodušeně popíšu, co nám doporučuje.
5) S pomocí slovníku cizích slov, internetu nebo dospělého najdu, co znamená:
- ARTYČOK
- BADYÁN
- BÉLEŠE
- MATÉ
- MOZZARELLA
- MUFFIN
- OREGANO
- PYRÉ
- OSKERUŠE
- RAGÚ
6) Zjistím, co znamenají tyto značky. Napíšu si, za jakým účelem vznikly a co zaručují svým spotřebitelům. (Využij např. biospotrebitel.cz, fairtrade.cz)
Zkus se v obchodě podívat po výrobcích označených těmito značkami. Kde všude jsi je našel ? (př. konkrétní potraviny)
7) Zjistím, jaký význam mají značky (pomůže mi např. ekoznacka.cz):
Jaké výrobky nesou taková označení (sám jsem je objevil v obchodě nebo našel na internetu) - př.:
8) Vyberu si jednu potravinu - nakreslím a podrobně popíšu proces od jejího zpracování po odvoz do obchodu (př.: zasazení na poli - sklizeň - převoz - zpracování do kompotu - sklad - cesta k zákazníkovi).
9) Jaké další informace jsem při hledání našel ? (doporuč družině další odkazy na webové stránky, knížky zabývající se podobnou problematikou jako my v našem projektu,...)
10) Zjistím alespoň v dalších 3 jazycích, jak se přeje DOBROU CHUŤ !
Vlastní komentář ... (k průběhu projektu, vlastní zjištění, postřehy, zážitky,...)
Co splněním projektu dosáhnu ?
Naučím se samostatnosti - uvařím/upeču jídlo podle receptu a zvládnu nakoupit. Seznámím se s problematikou značek, které potkávám v obchodě a začnu se v jejich významech orientovat. Uvědomím si, odkud k nám putují potraviny, které běžně konzumujeme a co všechno má vliv na jejich cenu.
Kromě jiného si také splním body skautské stezky (I, II) a získám opět 100 b. do ročního bodování:-)
- Můj domov (I - 1): Udělám radost svým rodičům tím, že jim připravím malé překvapení (vyzdobím stůl, udělám výrobek, dárek,...)
- Co umím a znám (II - 2): Podle seznamu zajistím větší nákup domů nebo pro oddíl.
- Co umím a znám (I - 4, 5): Vyhledám alespoň dvě odpovědi na neznámé otázky s využitím tištěných encyklopedií, atlasů, slovníků.
- Svět okolo nás (I - 6): Zjistím, co je to Fair Trade.
- Příroda kolem nás (II - 7): Znám značky "ekologicky šetrný výrobek" a "produkt ekologického zemědělství" (BIO) a vím, co znamenají.
- Příroda kolem nás (I - 8): Vyberu si jedno běžné jídlo (potravinu) a nakreslím a popíšu proces jeho zpracování, od začátku do konce.
- Co umím a znám (II - 9): Doporučím družině alespoň 3 zajímavé internetové stránky nebo publikace související s tématem, kterému se právě věnujeme.
(Vytvořila Weronika, únor 09)