Projekt ke stezce č. 1
ČÁST 1
Vyberu si jeden příběh z knihy pověstí z našeho okolí (např. Panna vejpůl - I. Bukačová, Lidové pověsti z Manětínska - J.Vorel, Západočeské pověsti - F. Lev, nebo jiné). Pokud knihu nemám doma, vypůjčím si ji v knihovně.
A) Obsah přečtené pověsti zaznamenám vlastními slovy (přibližně 10 vět), nezapomenu přitom na důležité údaje (místo, jméno, doba, ...).
B) Najdu v pověsti alespoň dvě slova (nebo více), kterým jsem nerozuměl nebo mi nebyl úplně jasný jejich význam. Vyhledám si, co znamenají (zeptám se dospělého, zjistím to ve slovníku cizích slov nebo jiné jazykové příručce). Slovo i význam si zapíšu.
C) Pokud jsi ve svém příběhu našel nějaké ponaučení, napiš, jak by znělo.
D) Jaké kladné a záporné vlastnosti se v příběhu objevují ?
E) Pokud v příběhu vystupují nějaké nadpřirozené bytosti, jaké to jsou ?
F) Mohl by se podle tvého názoru stejný příběh odehrát i dnes ? Proč ano ? Proč ne ?
G) Pokud jsem si knihu pověstí půjčoval,
- našel jsem ji v knihovně bez větších problémů
- požádal jsem knihovnici o pomoc
- na moji žádost mi ji vypůjčil někdo z rodiny
- opatřil jsem si ji jiným způsobem
H) Další sbírky pověstí (nejen z našeho regionu), které jsem při svém hledání našel, se jmenují (alespoň 2 další názvy + jméno autora):
ČÁST 2
Vyberu si jednu z následujících aktivit a tu splním:
- Poté, co si přečtu příběh, pokusím se výtvarně ztvárnit vybraný námět (hlavní postavu, ústřední motiv,...)
- Zjistím si, kde se nachází místo dějiště mého příběhu a zkusím naplánovat výlet do těchto míst - pro družinu (zjistím možnosti dopravy, co po cestě uvidíme, jak by se dala výprava zpestřit,...)
- Místo mého příběhu navštívím. Zjistím o něm další informace (např. přístupnost veřejnosti, jméno majitele, ad.). Svoji návštěvu doložím např. razítkem, podpisem správce nebo doložením pohledu.
Vlastní komentář.... (k průběhu projektu, vlastní zjištění, postřehy, zážitky,...)
Co splněním projektu dosáhnu ?
Zjistím zajímavost ze svého okolí. Seznámím se s regionálními autory pověstí. Poznám jinou část historie a další :-) Kromě jiného si také splním body skautské stezky (I) a získám 100 b. do ročního bodování.
- Co umím a znám (A): Napíšu článek do oddílového časopisu.
- Co umím a znám (B): Vyhledám alespoň 2 odpovědi na neznámé otázky s využitím tištěných encyklopedií, atlasů, slovníků.
- Kdo jsem (D): U příběhu posoudím, kdy se postavy příběhu chovaly dobře a kdy špatně.
- Co umím a znám (2): Libovolnými prostředky se pokusím výtvarně zachytit vybraný námět (obrázek, video, hudba, fotografie,...)
- Svět okolo nás: Po poradě s vedoucím najdu ve vlastivědných sbornících, knihách o historii mého regionu nebo v kronikách zajímavou událost z doby před mým narozením a přiblížím ji družině.
(Vytvořila Weronika, leden 09)